Tuesday, January 4, 2011

Budak Nak Belajar Time-time tu..

Share


Masa aku kecik-kecik dulu, aku selalu tengok Abang-abang dan Kakak-kakak kehulur kehilir naik motosikal. Aku tengok dorang semua tu macam seronok jer bila pandai menunggang motosikal. Tapi Aku pulak masih lagi naik basikal cabuk kalau nak kemana-mana. Aku sanggup kayuh basikal sampai berkilo-kilo jauh, sebab itu aje la pengangkutan aku masa tu. Motosikal ada, tapi permit dari Bonda dan Ayahanda tidak membenarkan aku untuk menurut rasa hati ini.

Nak dijadikan cerita, pernah sekali aku berpakat dengan adik aku yang namanya Sepul ni. Kami berpakat untuk kebas moto Abah untuk dijadikan harta supaya kami boleh testing camne nak bawa moto. Peluang tidak akan di lepaskan,..Aku menyuruh adik aku mengimbang moto tersebut dari belakang manakala aku pula memerah throttle moto itu semahu yang mungkin..sekarang ni jaga nak masuk gear jer..

Kelekak!! Gear dah masuk, tunggu nak dilepaskan jer lagi... Aku yang masa tu memang takut bercampur gembira sebab ada kesempatan untuk mencuba. seperti tidak sabar-sabar un tuk merasai kenikmatan melayan corner,tapi.. apakan daya, nasib aku pada ketika itu memang masyuk baunya..bila dilepaskan jer gear tu aku lupa yang aku tak tahu camne nak brek!!! tambahan lagi Aku sendiri pun tidak tahu camne nak kawal throttle minyak tu...habeslaaaa

melompat-lompat moto tu dibuatnya...pranggg,maka dilanngar oleh aku akan tembok rumahku itu dengan begitu meriah skali..dummm, motosikal tu hampir jatuh menindih Aku... Aku mengelak. Takut, Seram, Pening,semuanya bercampur aduk sehingga menimbulkan satu pemikirang yang kurang waras di mana Aku bertempiaran lari dengan Adik aku si Sepul ni ,kerana menganggap motosikal ini akan meletup setelah kami ternampak beberapa titis minyak keluar dari tangki motosikal Honda C70 Abah aku tu.

Datanglah sorang jiran aku ni menjenguk keadaan kami adik beradik yang memang terserlah ketololan kami ni setelah dikejutkan dengan kekecohan yang teramat mengejutkan itu.. Kami apa lagi memohon la ngan jiran sebelah supaya tidak memberitahu akan hal ni kat Abah kami. Kalau dia tahu, dah tentu dia marah sangat-sangat. ohhhhooooo,kami memang takut bila Abah marah.

Tunggu punya tunggu, motosikal ni memang tak terbakar,ape lagi,cepat2 lah kami melupuskan semua bukti tadi. Dibasuhnya moto tu sebersih-bersih yang mungkin dan disimpan di tempat asal,di ambil kunci dan di letakkan di tempat letak kunci yang disediakan. Kami berdua masuk bilik dan berjanji merahsiakan hal ni..sehingga sekarang hal itu menjadi Kenangan Tertolol dalam hidup kami..

Ini lah pengalaman pertama aku menunggang motosikal,... MERIAH Sangat2!! Kepada kawan-kawan diluar sana menunggang lah dengan cermat dan berdedikasi, ingat semua yang menyayangi anda yer..

Gambar interprem jer..bukan gmbar betul pun atau kata lain gambar hiasan,,mana2 aje la..

No comments: