Friday, December 31, 2010

Lentok Lentik Di Tahun 2010





2010...

macam-macam hal dah aku lalui dan hadapi, ada yang manis dan ada yang pahit. Tapi aku rasa itu sememangnya ragam dunia..orang tua-tua kata,hidup ibarat roda..sentiasa berpusing dan kembali kepada yang titik yang asal,cuma yang membezakan roda tu adalah berapa inch roda yang di pakai..17 inch ke..18 inch ke.. ada kemungkinan datuk nenek kita pakai roda saiz 21 inch...biasalah, orang yang terlebih dahulu merasa asam garam kehidupan.

2010..

tak lama lagi, angka kat belakang tu akan di gantikan dengan angka satu..usia semakin meningkat,harus maju kehadapan,yang belakang kita tinggalkan dan ambil sebagai ikhtibar dan pedoman.. aku yang masih memikul tanggungjawab selaku pelajar kenalah memulas throttle pemikiran ini untuk maju beberapa langkah lagi ke hadapan. Aku ni boleh dianggap sebagai Proton Wira tahun 94,buruk,takde harga dan lembab.. namun disebabkan part-part JDM(Japan Domestic Car) yang melimpah ruah dia kedai-kedai potong sekarang serta pelbagai teknik pengubahsuaian enjin.. aku dah mampu mendabik dada untuk bangun setara mereka-mereka yang moden dan ala-ala moden...*perumpamaan semata-mata




2010..

Tahun di mana aku menjumpai seorang permata yang menyinari hidup ini kembali, membuat aku merasa gembira..gembira seolah-olah berterbangan di awangan yang damai bertemankan sang burung yang galak bermain bersama teman-temannya..bebas. Perasaan nyaman ini ditambahkan lagi dengan persiapan selaku "bakal raja sehari" akan datang.. Aku ingin senyum selebarnya. Aku ingin menghembus nafas lega. Aku ingin berimaginasi ke kayangan.

2010..

Kau beri pelbagai jenis peninggalan baik dari segi memori dan lahiriah..semoga ia akan menjadi kenangan yang terindah buat semua insani di dunia ini..

2011..
Aku ingin lebih dewasa
Aku ingin lebih baik dari hari-hari sebelumnya..
Aku ingin berjaya dalam hidupku dan hidup si dia..
Aku ingin menjadi Aku..



Tuesday, December 28, 2010

Perkahwinan : Pemilihan Calon Isteri

Artikel kali ini menyentuh kepada pemilihan calon isteri berasaskan kriteria berikut:
  1. Agama
  2. Keturunan
  3. Kecantikan
  4. Harta
  5. Anak dara
  6. Berakhlak mulia
  7. Perempuan yang tiada pertalian kekeluargaan yang dekat.
  8. Keturunan yang ramai anak:-
Sabda Rasullullah S.A.W

... kamu kahwinilah wanita-wanita yang subur dan pengasih kerana sesungguhnya aku bangga dengan umat yang ramai. (Riwayat Abu Daud)

Sabda Rasulullulah S.A.W:

Dikahwini akan perempuan itu kerana empat perkara: hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah dari kalangan mereka yang beragama nescaya kamu akan selamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


gambar hiasan

Thursday, December 23, 2010

Khas untuk mereka yang bajet comel

Sering kali kita lihat pelbagai pose telah di tonjolkan oleh segelintir pelayan laman sosial pada masa kini. Lidah terjelir, simbol peace, rambut terburai..yang pacak pun apa kurangnya, baju lurah..dan pelbagai lagi. Apa tujuan sebenar disebalik setiap usaha ini. Adakah ingin tampil cantik, manis, cute atau sebagainya. Tapi apa-apapun saya pasti tujuannya adalah untuk menutup setiap part-part yang 'kurang comel' dalam diri mereka.

Mengapa usaha sedemikian rupa harus dilaksanakan, mengapa tidak tampil dengan identiti yang tersendiri sahaja. Anda tidak bangga dengan diri anda?? Cermin-cermin lah diri. Be original, Keep Originality. Contohi insan berani seperti di bawah.


Tahniah untuk beliau..ekekeke

Wednesday, December 22, 2010

Cuba perah sikit otak tu..

Entri kali ni mengisahkan tentang sikap segelintir manusia yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan tentang orang lain. Aku percaya ada segelintir antara kita ini yang sudah biasa dengan sikap segelintir orang seperti ini. Nak di jadikan cerita, semalam aku ke supermarket untuk shopping barang2 rumah..bawalah adik-adik dan Mama aku. Supermarket ni takdela sesuper yang di sangka, laluan memberi barang hanya muat untuk satu troli sahaja..


keluasan antara rak barang dengan rak barang yang lain..

Jadi, memang agak sukar bagi pelanggan untuk men'drift' troli mereka semua. Sebenarnya itu tidak menjadi masalah bagi aku, tapi yang menjadi masalah bagi aku adalah segelintir pelanggan yang tak reti-reti nak plan setiap apa yang mereka nak buat. Ini bukannya supermarket yang seluas tesco atau giant. Supermarket ini boleh di umpama seperti sekankang kera jer keluasannya. Jadi kenapa perlu mengunakan troli untuk mengangkat cuma 6,7 barang jer.. mungkin ada kebenaran orang yang mengatakan peratus terbesar penduduk di malaysia ini masih pada takuk mentaliti tahap 3 sahaja.. fikir kesenangan sendiri tanpa fikirkan keadaan orang lain. Bakul ada tapi tetap nak guna troli, apekes??? Aku harap,para pembaca yang lain semua boleh ambil ikhtibar dari kisah yang tak seberapa ini.



Ini adalah beberapa troli yang berjaya di snap..

Friday, December 17, 2010

Kenapa perlu sombong

Sejauh mana kehebatan kamu yang suka sangat nak berlagak,meninggi diri serta menderhaka kepada Insan yang menjaga kamu dari kecil..

Sedarkah kamu, di mana kamu berpijak sekarang ?

Sedarkah kamu, siapa yang melengkap tempat tidur dan pakaian kamu ?

Sedarkah kamu siapa yang melahirkan kamu ?

Sedarkah kamu siapa yang sanggup lakukan apa sahaja bila kamu berada di hospital terlantar sehingga sebulan??

Sedarkah kamu akan semua itu ??

Mampukah kamu hidup bersendirian jika Beliau tidak mengendahkan kamu. Memang betul, Beliau sering marah terhadap kamu, namun sedarkah kamu apa salah kamu??

Janganlah kamu berbangga dengan ilmu yang kamu ada sekarang..kerana jika tidak di redhai..adakah ilmu itu diberkati...

Kamu memang degil, suka meninggi diri.. aku biarkan sahaja melihat gelagat kamu dan sehingga kini aku hanya memandang mu umpama remaja belasan tahun. Aku harapkan suatu hari nanti kamu akan menjadi orang yang sesuai untuk usia kamu. Janganlah melawan cakap orang tua..kerana..sejauh mana pun kamu pergi,kamu tidak dapat mampu menyaingi apa yang orang tua kamu telah lakukan kepada kamu.

dan ingatlah..kehidupan di dunia ini seolah-olah roda..apa yang kita buat pada hari ini akan di balas pada suatu masa kelak,mungkin kamu akan tersengih bila membaca penulisan ini..tapi ingatlah..hari itu akan tiba,dan kamu akan menyesal.



Jika Dulu..

Jika Dulu..

Saya terlalu meminati memiliki kereta berpretasi tinggi untuk dijadikan sebagai kereta persendirian. Apa kelebihan kereta-kereta seperti ini..sudah tentu keseronokan dalam memandu. Kepuasan hati yang tak terkata..tapi itu sebenarnya perlu di lihat pada diri seseorang itu jugak. Kereta-kereta sebegini ada pengikutnya masing-masing. Kereta yang di lengkapi dengan fulltime 4WD, pengecas turbo, punyai 6 gear, daya pecutan yang tinggi, sistem suspensi yang mampu melekat di jalanan..semuanya ini amat menyeronok kepada pemandu seperti saya. Ingin saya berkongsi di sini beberapa model kereta yang menjadi pilihan saya keesokan hari.


Mitsubishi Evo 10


Subaru Impreza STi v10


Mitsubishi Evo 9
Subaru Impreza v.10

Mitsubishi Evo 9

Dan setelah menyedari yang saya akan memasuki alam rumahtangga bersama tunang tersayang, selera saya terus berubah..saya sudah mula fokus kepada kenderaan dari jenis MPV (Multi Purpose Vehicle). Saya inginkan kereta yang luas untuk keluarga saya kelak..tambahan pula family di belah tunang saya lebih ramai jumlahnya..jadi kereta jenis ini adalah yang paling sesuai bagi saya. Senang untuk kami bergerak kemana-mana dalam jumlah yang ramai. Jadi kereta-kereta yang menjadi pilihan suatu hari nanti adalah seperti berikut.


Perodua Alza--pilihan utama


Perodua Alza - gambar yang ini adalah
model sebenar bagi Alza (Malaysia) yang kini berada di jepun


Honda Stream RS-Z


Honda Stream

Nissan Livina Impul

Nissan Livina Impul

Thursday, December 16, 2010

Orang Tua Yang Asyik Nak Cepat jer

Pagi tadi semasa sedang aku asyik menunggu nasi bungkusku siap untuk di bungkus, lantas datang seorang Packik Tua memandu masuk ke kawasan kedai makan tersebut, mata aku lantas memandang setiap gerak geri Pakcik itu. Sebab aku ni pantang tengok orang tua, biasalah nak belajar adat-adat hidup ni kena banyak tengok gerak-geri dari orang yang dah lama makan garam ni. Semasa memparking kereta beliau, Pakcik Tua ni sedar yang dia menghalang laluan keluar masuk jalan rumah orang. Jadi dengan segera dia mengalihkan kenderaannya itu ke tepi. Dengan berpakaian baju melayu, berkain pelikat lusuh dan berkopiah kekuningan dia memberi salam serta menegur tuan kedai tu. Pagi-pagi lagi dia dah mensedekahkan senyuman kepada semua yang ada di kedai. Lebih dari tu, dia memberi sedikit buah tangan kepada tuan kedai.

Kemudian, selang beberapa ketika selepas itu, datang pula seorang Pakcik Tua menaiki Van. Dengan laju dia mem'parking' kereta beliau dan menghalang laluan keluar masuk. Semua mata yang berada di kedai pada ketika itu memandang Pakcik Tua yang baru saja turun dari Van buruk beliau. Dengan berpakain yang sangat selekeh yang mencapai tahap pemakaian ntah pape, Beliau datang kepada tuan kedai dengan keadaan termengah-mengah terus memesan.. "Wak mari 4 bungkus nasi,derah skit ambo lorat nih(tolong bungkus nasi 4 bungkus,cepat sikit aku nak cepat)" Tuan kedai tanpa berkata apa-apa terus membungkus nasi Pakcik ini.Saya namakan beliau dgn Pakcik B.

Walaupun Pakcik B ni datang lewat namun tuan kedai terpaksa menyiapkan nasi beliau terlebih dahulu. Dengan pantas, Pakcik B ni melemparkan duit bernilai RM6 kepada tuan kedai seraya berkata "ambik pitih ni (ambil duit ni)". Aku dapat sedari ramai pelanggan yang kurang selesa dengan apa yang berlaku di depan mata mereka,begitu juga aku,..berasap gak..Tanpa berkata panjang, Pakcik B ni terus berlalu begitu sahaja tanpa sebarang lafaz jual beli. Lalu tuan kedai bersuara.."Ambo beraso dio ni lamo doh duk beli sini,dio dok tahu nasi loni rego RM 2 sebungkus?"

Lantas mulut aku terngaga comel...

Ada gak orang tua camni..lansung tak boleh di buat contoh walau sikit pon. Aku boleh cakap yang perangai Pakcik memang tak secomel ngaga aku tadi..sape sokong??


Inspira VS Lancer

Fenomena copy&paste juga telah berjaya di terapkan di dalam pembinaan kereta. Namun sejauh mana pencapaian mereka itu, adakah kualiti,mutu serta prestasi menyamai model yang di ditiru. Baru-baru ini kita telah digemparkan dengan kejayaan Proton dalam meniru model keluaran Mitsubishi iaitu Lancer yang di beri nama Inspira. Namun Proton telah mengeluarkan kereta konsep yang mengunakan Inspira sebagai model asas. Model itu telah di beri nama Jebat. Agak mengagumkan jika dilihat pada rekabentuk yang diketengah oleh pihak proton.

Namun, sejauh mana kepercayaan kita terhadap kualiti kereta tersebut. Sudah sekian lama kita mengetahui janji manis pihak Proton dalam menghasilkan kereta-kereta yang bermutu dari segi iklan dan percakapan sahaja. Kami selaku penguna bijak,inginkan sebuah produk yang mampu memuaskan hati kami. Mampukah pengeluaran Inspira ini menepis segala tanggapan buruk setiap pengkritik kereta Proton?

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai model terbaru proton ini, anda boleh lah melawati laman sesawang dengan sini.


Proton Jebat
Muka depan

Proton Jebat
Facelift terbaru yang mungkina boleh dipakaiguna oleh Proton Inspira

Proton Jebat
Jebat mengetengahkan konsep "Wide Bodykit"

Proton Jebat Recaro
Seat Recaro??

Proton Jebat Clarion
Touch Screen sudah menjadi trend pada masa kini

Evolution 10
Ini lah model asal kepada Proton Inspira

Dosa yang lebih besar dari penzina




Artikel ini di ambil terus dari seorang sahabat,semoga apa yang di kongsi ini mampu sedikit sebanyak mengundang perasaan sedar dan insaf di kalangan rakan-rakan ISLAM.

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalanterhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa iaberada dalam dukacita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah merosakkan hidupnya.Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan salam.

Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk".

Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terusmerunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata,

"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."

"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut.

"Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik.

"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.

Maka perempuan itu pun terpatah bercerita,

"Saya...........telah berzina".

Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak.

Perempuan itu meneruskan,

"Dari perzinaan itu saya pun... lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya... cekik lehernya sampai... mati,"

Ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik,

"Perempuan bejad, nyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi!"... teriak NabiMusa sambil memalingkan mata karena jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-hantuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mau dibawa ke mana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya.Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa.

Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya ckp Nabi Musa,

"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari berlakunya zina ada kau mengetahui bahawa ada dosa yang lebih besar daripada berzina dan membunuh ? " Nabi Musa terperanjat.

"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?" maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.

"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"

"Ada!" jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar daripada seribu kali berzina"

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengankhusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertobat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh berarti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mau menerima kedatangannya.

(Dikutip dari buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy)

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan sholat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an,membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan sholat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya,

maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari,sedangkan satu hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia. Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban sholat dengan istiqomah.

Tolong sebarkan kepada saudara-saudara kita yang belum

mengetahui.

Subhanakallahumma wabihamdika asyhadu allaa ilaaha illa anta,

astaghfiruka wa atuubuilaiik.

Wassalam

Orang berlaku penzinaan tidak bererti kamu tidak boleh menunaikan sembahyang lima waktu sehari semalam . Kita sebagai umat Islam wajib melakukan sembahyang lima waktu sehari semalam kerana kita sudah bersumpah dengan Allah S.W.T . Apabila kita melakukan penzinaan kita cuma terhapus pahala kita sahaja . Kalau kita tidak menunaikan sembahyang maka pada hari tersebut kita tidak Islam . Cuma lihat dibawah ini .

I = Isyak

S = Subuh

L = Luhur @ Zohor

A = Asar

M = Maghrib

Ketahuilah sekiranya kita meningalkan salah satu solat sembahyang lima waktu bermakna kita tidak Islam pada hari tersebut sebagai contoh kita meninngalkan solat Subuh dan Solat Asar Kita akan menjadi ILM . Ianya menjadi sedemikian kerana anda meninggalakan Solat Subuh dan Solat Asar. Begitulah sebaliknya anda meninggalakan solat LIma waktu sehari semalam . Sepatutnya kita menjadi ISLAM pada hari tersebut .

Takutilah Hari Pembalasan Kita Di Akhirat Kelak

Hitunglah Amal Kita Di Dunia Ini..

Adakah Anda Terfikir Semua Nikmat Yang Allah Berikan Pada Setiap Hari , Dapatkah Kita Membalas NikmatNYa Ketika Anda Di Dalam Akhirat Kelak dengan Semua Amalan Kita Semasa Di Bumi . Ingatlah Wahai Umat Islam Kita Di Dunia Ini Adalah Seorang Musafir sahaja ..........

Bukannya Kita Hidup Kekal Buat Selama - lamanya Sepertimana Anggapan Orang Yahudi Dan Nasrani

....Setiap Yang HIdup Akan Mati ...........

Baju Kegembiraan

Wahai Hati yang gelap..
Jika dulu kau sering saja bermurung
Jika dulu kau sering saja bersendirian
Jika dulu kau sering saja comot

Wahai Hati yang gelap..
mengapa kau menyeksa diri kau sedemikian rupa..
mengapa perlu kau hiasi diri kau dengan pakaian yang buruk seperti itu
sedangkan kau masih punya pakaian yang cantik yang masih tersimpan di almarimu
ambil lah ia dan sarungkanlah pada dirimu

Wahai Hati yang gelap..
linangan air yang membasahi dirimu itu sudah tidak layak lagi..
bangunlah dan cari kembali baju yang cantik itu
semoga kau mampu tampil dengan kecantikan serta kegagahan yang unggul
yang mampu menolak dan menepis segala jenis cobaan yang mendatang

Wahai Hati yang gelap..
berhentilah untuk hanya duduk dan cuma menanti apa yang telah pergi meninggalkan kau
dongak dan pandanglah ke langit
tidak kah indah pemandangan di situ
namun sedarkah kau bahawa keindahan kau lebih tinggi berbanding keindahan di langit itu


Wednesday, December 15, 2010

Kursus Kahwin Saya Berjaya


Alhamdullillah, saya sudah selesai menghadiri kursus perkahwinan yang berlansung pada 14 & 15 bulan 12 di mana ia dilansungkan di Dewan peladang Inn, Machang Kelantan. Banyak yang di ajari serta dipelajari sempena kursus tersebut. Semuanya mengenai persiapan menghadapi alam rumahtangga dan cara-cara untuk membentuk keluarga yang baik.

Sudah semestinya langkah ini mendatangkan banyak faedah kepada bakal suami isteri yang akan mendirikan rumahtangga. Informasi yang di salurkan sekaligus membantu mereka-mereka yang kurang arif dalam hal rumahtangga seperti saya untuk menyiapkan diri masing-masing agar bersedia untuk menempuh dunia berkeluarga kelak.

Terima kasih jua di ucapkan kepada tunang saya yang sering mengingatkan saya untuk menjalani kursus tersebut, kerana jika mengharapkan saya untuk pergi sudah tentu bermacam jenis alasan saya keluarkan untuk menangguh perkara yang baik seperti ini.

Terima kasih jua kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program seumpama ini. Di harap program ini dapat melahirkan keluarga yang bahagia serta mendapat ketenangan dari Allah S.W.T untuk dijadikan role model kepada mereka yang sepatutnya.

Sunday, December 12, 2010

Dambaanku..

Honey..

Dear inginkan satu kejujuran yang utuh dari Honey..
Dan Honey telah hadiahkan kemanisan kepada Dear..

Dear inginkan kasih dan sayang dari Honey..
Dan Honey berusaha sedaya mungkin untuk membalas yang terbaik untuk Dear..

Dear inginkan perhatian yang lebih dari Honey..
Dan Honeybersungguh untuk menyayangi Dear seikhlas hati Honey..

Dear inginkan cinta yang murni dari Honey..
Dan Honey menjaga Dear dengan kasih sayang,kejujuran dan perhatian yang tak berbelah bagi..

Terima Kasih Honey...
Terima Kasih kerana menjadi ratu di hati Dear..
Terima Kasih kerana menjadi pendamping di hati Dear..

Semoga apa yang kita alami selama ini akan mengukuhkan lagi hubungan kita hingga ke akhir hayat..


~Love You Honey~



Tuesday, December 7, 2010

Dua bulan Sebelas Dua ribu Sepuloh

Honey..

bermula di bangku sekolah lagi, hati ini tidak dapat menipu perasaan sebenar kepada Honey..

sering ingin bersama Honey.. melihat senyum tawa gembira di wajah Honey pada ketika itu..

namun Dear cuma mampu memandang dalam mengintai setiap kemanisan gelak tawa Honey..

Dear pernah berangan untuk menjadi pendamping kepada Honey pada ketika itu..

namun Dear sedar yang diri ini mungkin tidak sesuai untuk memenuhi ruang hati Honey pada ketika itu.

perpisahan yang berlaku dalam jarak yang sangat panjang itu kadang kala mematahkan semangat Dear untuk terus berharap akan kehadiran Honey dalam hidup ini..

akan tetapi, Dear cukup bersyukur apabila pertemuan kita yang terjadi di alam maya telah membawa kepada seribu macam perasaan..

Dear tak mampu untuk menjelaskan bagaimana perasaan Dear pada ketika itu..ternyata cuma air mata menjadi penyambut..bukan kerana kesedihan tetapi kegembiraan yang amat nyata..

Honey...

Jika dulu Dear tidak berani meluahkan perasaan yang lama terpendam dalam diri ini, tapi sekarang..Dear cuba menyatakan isi hati Dear yang sejelasnya kepada Honey..

Dear cintakan Honey

Dear sayangkan Honey


dan pada 2.11.2010.. Dear berjaya menyatakan perasaan tersebut Dear pada Honey

Honey..terima kasih kerana menerima cinta Dear..


Thursday, September 16, 2010

Sape patut keluar wang ?

Bila cakap pasal duit, semua orang akan terbayang apa yang di ingini. Ada duit semua boleh jadi. Duit kadang-kadang menjadi benchmark kepada kehidupan sosial seseorang. Awas kepada pemilik dompet tebal, anda adalah sasaran mudah bagi mereka-mereka yang yang mempunyai niat kurang baik terhadap ketebalan duit anda. Baiklah, entri kali ini bukanlah untuk memperkatakan mengenai hal duit tetapi penulis teringin sangat menyentuh tentang

"Siapa yang perlu mengeluarkan duit ketika keluar bersama"

Kebanyakan lelaki lebih senang untuk mengeluarkan duit sendiri tanpa mengharapkan bantuan dari pasangan masing-masing. Hal ini bergantung kepada pelbagai faktor, antaranya kesedaran, ego, perasaan kasih kepada pasangan serta bermacam jenis faktor lagi.

Faktor kesedaran menyentuh kepada sifat lahiriah si lelaki itu sendiri di mana, kesedaran dalam memikul tanggungjawab seperti menanggung nafkah kaum Hawa dari segi zahir. Si lelaki akan menganggap ini sebagai persediaan yang baik untuk diri sendiri bagi menghadapi hari-hari selaku ketua keluarga pada masa akan datang. Selain itu, lelaki akan belajar erti pengorbanan kesan dari iktibar dari hal yang disebut di atas. Jadi mereka lebih senang untuk menghulurkan bantuan dalam pelbagai situasi termasuk bantuan kewangan.

Beralih kepada faktor ego pula, lelaki lebih bersikap optimistik dalam menjaga ego mereka. Ego umpama salah satu tiang kepada maruah si lelaki. Percaya atau tidak, terdapat sebilangan lelaki yang akan merasa sangat malu jika ego mereka tercabar. Sebagai contoh, lelaki akan merasa malu jika gadis itu mengeluarkan wang sendiri untuk menampung setiap perbelanjaan . Tapi perasaan ini akan disembunyi dari pengetahuan si wanita. Lelaki juga pandai memendam dan boleh jadi lagi mendalam dari si wanita.

Kadang kala perasaan kasih dan sayang pada pasangan juga memain peranan dalam mengapa kadang kala lelaki lebih suka mengeluarkan wang. Ini kerana mereka tidak mahu pasangan mereka berada dalam kesusahan. Biarkan mereka susah, janji hati pasangan masing-masing gembira. Tapi lain pula di pihak wanita. Jika mereka mengetahui perkara sebenar,sudah tentu mereka akan merasa amat sedih. Mungkin juga mereka akan risau dan kadang kala marah dengan perbuatan si lelaki. Jangan risau, terdapat suatu sifat dalam diri lelaki apabila berdepan dengan hal seperti ini. Mereka punyai daya keinginan yang sangat kuat untuk mencapai apa yang dihajati. Jadi jika mereka inginkan pasangan mereka senang dan gembira, mereka akan berusaha sehabis mungkin untuk memenuhi tuntutan itu.

Semua pengertian di atas tidak bermaksud si lelaki tidak boleh menjadi penerima yang baik. Mereka boleh menjadi penerima baik sekiranya si wanita bersikap terbuka serta jujur dalam hal ini. Mintalah kebenaran dari si lelaki. Biarkan picu kesedaran mereka di tekan terlebih dahulu oleh si wanita agar mereka dapat memberi respon yang baik dan menghasilkan komunikasi dua hala yang menyentuh kepada objektif dan buan kepada subjektif. Maksudnya, capailah suatu persetujuan yang boleh diterimapakai oleh kedua belah pihak. Biarkan si lelaki tahu apa yang si wanita ingin dari mereka.

Jadi akhir kata, selamat mengenali si lelaki pujaan si wanita.

Syaffeq Zain

Keunikan Kaum Lelaki..

Jika melihat kepada adat sensasi di ketika ini, banyak terdapat artikel serta entri tentang info dalam mengajar kaum Adam untuk memahami kaum Hawa. Itu adalah tugas paling mencabar. Ambo sendiri akui. Namun sifat serta sikap kaum Hawa yang sering disamaertikan dengan Hipokrit sering menjadi tanggapan yang mudah oleh sesetengah kaum Adam yang kurang bijak dalam menghakimi kaum Hawa. Ambo tidak berpihak pada mana-mana jantina, bukan menegak benang yang basah, serta bukan juga untuk menjatuhkan martabat kedua-dua jantina. Ambo jua seorang lelaki yang turut menyimpan hati pada golongan wanita. Artikel kali ini, Ambo rasa elok kalau kita sama-sama jadikan panduan masing-masing terutama sekali kaum Hawa. Cubalah belajar memahami kaum Adam pulak yer. Jom sama-sama kita godek info yang mungkin best untuk dikomen, di kutuk,di baca dan macam-macam lagi. Selamat semua!!

Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).


Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yang boleh dibualkan atau dikongsi bersama.


Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita.


Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik.


Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita…


Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.


Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!


Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.


Bila lelaki cakap..”Emm. tengoklah dulu”..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.


Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya..


Kebanyakan lelaki yang nampak ‘desperate’, datang dari sekolah all boys....


Adalah biasa bagi seorang lelaki untuk cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.


Lelaki tidak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata-mata. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini…


Kadang-kadang lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dengan lebih baik.


Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan ‘flirting’ dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yang istimewa…yang lain hanya kawan.. Very Happy


Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari…maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja….Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!


Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.


Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti…


Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.


Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.


Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yang hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

Syaffeq ZainGambar interprem semata-mata, cadangan hiasan semata-mata

Fahamilah Aku

Disini ada beberapa perihal mengenai diri Ambo yang ingin di kongsi bersama bakal calon Ambo semoga beliau dapat memahami insan yang tak berapa nak sempurna ni.

Bila Abang tengah sibuk
Jangan pula Sayang terhegeh-hegeh minta tolong jemput di tempat kerja ataupun menemani Sayang pergi membeli-belah.

Bila Abang tengah ego
Jangan sesekali Sayang mempersoalkan tentang keegoan Abang bila sikap sebegini sedang menguasai Abang. Lelaki ni, amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan.

Bila Abang tengah romantik
Ajaklah Abang bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama.Nak anak ramai ke (ehem2), Nak insuran family ke,nak kereta besar ke.

Bila Abang tengah panas baran
Jangan membuat sesuatu yangg boleh menyemarakkan lagi perasaan marah Abang yer. Cuba Sayang berdiam diri dulu hingga kemarahan Abang reda.

Bila Abang tengah penat
Jangan mengadu perkara ataupun bercerita tentangg hal yg remeh. Dalam saat sebegini Abang hanya perlu rehat yang secukupnya dan jangan memaksa Abang untuk membuat sesuatu yang boleh menambah kepenatan.(harap paham yer)

Bila Abang pentingkan diri sendiri
Sayang cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati Sayang tentang sikap Abang yer. Sayang sepatutnya bersikap lebih terbuka dan meminta Abang supaya mengimbangi pendapat Sayang juga. Jangan lupa utk bertoleransi antara satu sama lain. Gunalah air mata Sayang sebagai senjata untuk lembutkan hati Abg.

Bila Abang terlalu mengongkong
Kalau Sayang memberontak, sudah pasti Abg akan memarahi Sayang. Tapi kalau Sayang menurut saja kata Abang takut menjejaskan diri sendiri. Jadi, untuk itu, Sayang perlu berkata pada Abang utk membiarkan Sayang membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kita berdua.

Bila Abang buat selambakatakpuru
Sayang cubalah tarik perhatian Abang. Buatlah sesuatu yang boleh buatkan Abang tertarik. Sebab selalunya Abang hendakkan Sayang yang mulakan dahulu.

Bila Abang curang
Janganlah tuduh Abg tanpa usul periksa. Selidiklah sebaik mungkin dengan penuh sabar dan teliti. Maklumlah, Abang ni kan sedikit tampan (perrghh poyo tak hengat beb), jadi mungkin macam-macam fitnah tu boleh terjadi.

Bila Abang dirasakan se akan lurus bendul
Sayang boleh mengambil kesempatan ke atas diri Abang tetapi jangan sampai memperlekehkan setiap tindak tanduk Abang. Sayang perlu menjadi perangsang pada Abang dan mengatakan yang Abang mampu membuat keputusan sendiri tanpa terlalu mengharapkan orang lain.

Tunggu punya Tunggu

Tunggu punya tunggu last-last jadi tunggulcomey!! apekes!! Bermula raya ke-2,Ambo dah mula terperap kat umah. Adik-adik dan family yang lain sibuk bertandang ke rumah sanak saudara dan sahabat handai. Ambo pulak cuma menatap si Puteh sorang-sorang kat rumah. Macam mana Puteh tak sakit.. ada la sorang sorang makhluk ni nak tunjuk cerdikpandaibijaksana beliau ngan membelek enjin Si Puteh. Tak cukup belek, siap nak tune la konon. Cakap enjin Puteh nak "out". Ambik ko!! tune tak menjadi, habis segelen "darah" Puteh ko pancutkan. SIOT tol brader nih!!

Dah siap brader ni sakitkan si Puteh, boleh plak brader ni komen enjin si Puteh.."budak sekolah tak sesuai pakai enjin turbo ni, pakai enjin standard sudah"..eee,geram betol la!! sukahatimakbapak aku la nak pakai enjin apa pun,bukan duitkertasmakbapak brader yang labur. *sedikit emo di situ*. Camne tak emo,sebab brader ni la,Puteh tersadai sepanjang raya !!

Tak habis dengan hal ni, pomen yang di panggil plak cuma pandai buat janji. Lepas esok,esok,esok,esok. Korang taw tak, tidur Ambo tak lena menunggu pomen ni bawa alat-alat nak baiki Si Puteh!! tapi bagus gak..Ambo selalu bangun awal untuk Subuh. Tapi tetap tak puas hati gak!! nak marah gak!! Apesal la dorang ni tak faham penderitaan Ambo,dah sanggap sngt nak memulas si Puteh ni. Dorang tak kesian ke tengok Ambo macam ni, tiap-tiap petang duduk depan pintu, habis posisi di praktis,mencangkung,bersila,terlentang,berdiri dan macam-macam posisi lagi, semata-mata menunggu kedatangan dorang yang janji nak datang, tapi tak datang-datang. Si Tunggul ni pun ada perasaan gak.

Jadi entri kali ini menujukkan ketidakpuasanhati Ambo kepada Brader yang cerdikpandaibijaksana kerana berjaya merosakkan Puteh. Terima Kasih di ucapkan. Kerana kehebatan dan kecekapan anda, Puteh itu tersadai untuk kesekian kali. Brader memang cool la. Giler hebat. Kental beb!! ko memang debom!! waahhh!! pheewiittt,malatop la lu Mat !!ape2 jer la!!

Citer tamat~~ Skandal Puteh lepas Jojot adalah YLoW.
Bintang yang bakal menyinar~~ wakakaka

Sunday, September 12, 2010

Berkongsi Entri..

Sebenarnya entri ini adalah dari member Ambo, Farid nama empunya tuan badan. Entri ini sangat2 menarik hati Ambo untuk membaca berulang kali. Jadi Ambo post link beliau kat blog Ambo supaya rakan-rakan lain turut sama berkongsi cerita kami semasa akhir ramadhan di Kuala Lumpur.

Minta izin tuan belog hokey!!

Si Puteh Comel

-Puteh-

10.09.2010 adalah pagi raya yang sangat memberi pengertian bagi Ambo. Mana tidaknya,apabila di hadiahkan Si Puteh kepada Ambo. Bagaikan sebuah mimpi yang menjadi kenyataan. Ambo tidak mampu mengucapkan apa-apa ucapan untuk menzahirkan terima kasih Ambo kepada Abah melainkan berjanji kepada beliau untuk belajar bersungguh-sungguh. Boleh di katakan setiap pagi, Ambo bangun untuk mengilap Puteh yang pada ketika itu masih belum menjadi kepunyaan Ambo,sehinggalah pada suatu malam sebelum raya, Abah Ambo bertanya kepada Ambo.. "Along suka ke kereta putih tu? ".. Ambo cuma meng iya kan kata-kata Abah Ambo. Memang benar sudah sekian lama Ambo menyimpan hasrat untuk memiliki Puteh, namun tidak berani untuk menyuarakan isi hati itu kepada Abah Ambo kerana selalunya beliau akan menolak setiap permintaan Ambo. Tetapi rupanya malam itu merupakan malam pengorek rahsia.

Puteh berasal dari model Proton Wira 1.5 yang buruk. Berbekal dengan enjin yang lansung tidak bermaya serta kondisi yang sangat uzur, Puteh telah menjalani satu transformasi yang radikal dan menyeluruh bermula dari rupa hinggalah kepada nadi pengeraknya. Jadi untuk projek tranformasi kali ini, Ambo membuat keputusan untuk menyalin sepenuhnya teknologi daripada Mitsubishi Evolution III. Sebuah model lagenda yang di gilai di zamannya sehingga ke hari ini di mana ia merupakan satu-satunya model Evolution yang mampu menghasilkan kuasa kuda(horsepower) setinggi 280hp. Secara umum, Puteh mempunyai sesaran sebanyak 2000cc, namun secara teknikalnya tidak. Puteh di anggar mempunyai sesaran sebanyak 2500cc. Puteh adalah mesin buas. Pada awal pemanduan, Ambo menghadapi kesukaran untuk menjinaknya. Ini kerana, Puteh tidak punya sistem LSD (Limited Slip Differential). Alamak, terlalu teknikal la plak. skema plak tu. hahaha.

Sedikit gambiran Puteh untuk tontonan umum, Puteh pandai bergaya~~ La La La La


Muka depan Si Puteh


Pandangan sisi Si Puteh,bajet hot la tu,nyampah!!

Puteh ada kawan, kawan dia kecil jer.


Nyawa Si Puteh (^__^)


Si Puteh Beraya di Aidilfitri

-Si Puteh-

Saturday, September 11, 2010

Puteh

Puteh..Aku sedar yang kita jarang bersama

Puteh.. sewaktu ketiadaan aku, Kau sering bermalam di ruangan yang sempit. Tidak sempat untuk aku menjenguk Kau di kala Kau sakit.

Kulit kau yang sebelum ini putih suci, aku lihat semakin pudar serinya.

Namun disebabkan perasaan sayang Aku pada Kau.. Aku gagahkan diri Aku ini untuk membersihkan kau balik. Aku nak pastikan kesucian putih Kau kembali menyeri.

Tapi diketika 'darah' kau terpancut keluar, Aku tidak dapat menahan sedih. Kau sakit lagi!!

Baru semalam Aku bermanja dengan Kau,Aku bawa kau jalan-jalan. Aku belai.

Tapi pagi ini, Aku lihat Kau sekali lagi terdampar sakit.

Aku tidak mampu buat apa-apa.

Cuma melihat Kau sakit sahaja Puteh.

Puteh, Aku akan belajar rajin-rajin untuk pulihkan Kau balik.

Aku sayang Kau Puteh..




Wednesday, September 8, 2010

Pepagi yang bisu..

Selalunya kalau disebelah pagi ni, umah ni bising ngan suara Pakcik duk gerak Anak-anak dia bangun dari tido. Tapi pagi ni, umah ni terasa sunyi sngat2. Ambo menjengah setiap bilik2 dalam umah ni,semuanya kosong..huuu~~gila sunyi beb! last2 aku online untuk karang citer bosan ni utk hilangkan perasaan takut,nsib baik bulan puasa..blh agi nak mendabik dada tnjuk brani.

Kejap lagi budak Farid tu nak datang, pastu barulah kitaorng gerak balik kelantan. hohoho. agak lewat sedikit keberangkatan kami. Seperti biasa,keluarga di kampung dah berulangkali tanya perihal keberangkatan Ambo ke kampung halaman. ohooo~~ Rindu plak nak gaduh ngan Abah, rindu plak nak jual mahal ngan Mama, Rindu plak nak bertengking ngan adik Ambo, rindu plak nak memulas si putih yang asyik sakit jer kejenyer..huaarrrggghhh!! memang terbayang betol2 lah.

Ambo harap setiap detik masa yg dilalui mampu ditempuhi Ambo ngan sebaik mungkin*sabor Syaffeq* Lagu raya memang tak di layan lagi, risau nnti meleleh airmatahingus Ambo. jadi, utk mengaplikasikan baekpunyercover ni, Ambo memang xmo layan lagu raya tatkala Ambo berseorangan!!!

Akhir kata, kepada sesiapa yang membaca entri ini,Ambo ucapkan selamat menyambut hari raya puasa,smoga kenangan raya tahun ni lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya. Tak lupa gak,rebutlah baki2 ramadhan yang msih tertinggl ni ngan apa2 ibadah. Tadaaaa~~


Tuesday, September 7, 2010

Ceritera Komuter..

Semalam merupakan hari terkejar-kejar bagi Ambo, memang satu hari penuh pengalaman. Ke Low Yatt, kemudian balik ke kampung baru, siapkan assignment sdikit sambil2 memformat netbook sumone. Kerja agak kelam kabut tapi tetap terkawal. Ambo rase seluruh sel otak ketika bergera k dengan pantas. Kena bahagi setiap partition kerja dengan baik. Cari idea untuk assignment,format netbook, update driver,software n antivirus utk netbook, kemudian buat lagi assigment,dan hal ini berulang hingga ke petang.

Kemudian Ambo bersiap mengemas untuk turun ke seremban. Kerana merasakan pengangkutan ini lagi mudah jika dari KL. Berbuka puasa ngan sebotol air di atas komuter. Masyukkk betul pengalaman ni. Setibanya di seremban Ambo berjaya menyerahkan netbook tersebut dengan baik dan jayanya kepada tuan punya. Tiada apa pulangan atau apa2 pengharapan yang Ambo ingin dari tuan punya notebook,sekadar ucapan "TERIMA KASIH AWAK" sudey cukup buat Ambo tersenyum.huuuray!! misi eakomplish!!

Jam 930PM Ambo bertolak balik ke KL dan duduk termenung depan komuter. Nak taw sebab apa? Sebabnyer..Ambo tak tahu tren mana yang patut Ambo naik untuk balik ke KL!! huaaahuaaahuaaa!!apekehel la mamat ni! Last2 ada la sorang Abg Polisi ni bertnya, "Balik KL ke Bang?", Ambo menjawab "Ah'ha", Polisi.."Inilah tren untuk ke KL". Dgn mengkontrol muka yg berlagak macho ni,Ambo masuk dalam tren tu walaupun sudah hmpair 15 minit termenung depan komuter.Dalam komuter,Ambo menyarung kembali EARPHONE GAJAH kesayangan Ambo sambil mendengar lagu yang berulang kali Ambo dengar.. Sheila 0n 7 - Tunggu Aku di Jakarta~~


Masih saja kuteringat kata iringi kau pergi

Jadikan sore itu satu janji

Kau akan setia untukku, kembali untuk diriku

Mengingatku walau aku jauh

Akupun sempat janjikan, kukayuh semua mimpiku

Kulabuh tepat di kotamu...

Dan kaupun s'lalu janjikan kau 'kan menungguku datang

Bersatu kembali seperti dulu

Dan bila akupun rindu pada nyamannya kecupmu

Pada indahnya tawamu

Kudendangkan dengan gitar lagu-lagu kesayangan

Sambil kuingat indah wajahmu


Oo... oo...


Tunggulah aku di Jakartamu

Tempat labuhan semua mimpiku

Tunggulah aku di kota itu

Tempat labuhan semua mimpiku

Jam 11.15 malam Ambo tiba di Kampung Baru. Perut sudah lapar, sudah 2 hari tidak menjamah nasi. sibuk punya pasal. Malam tu,dalam pukul 230,Ambo bersama-sama member bersahur bersama-sama di kedai yg namanya "Perasan". Thanks to all of you guys!!..tpi malam tu tetap tak makan nasi gak!! miaaaahahahahaha!!

Sunday, September 5, 2010

tak nak tegur sudaaaa...

Bagi entri kali ini, kata ganti diri "Ambo" tak akan di guna lagi. Kenapa? Sebab entri kali ini memang di tujukan kepada insan yang cuma tahu nak orang jaga hati dia jer.

Ok,memang ride itu hari aku tinggal ko. Naper ?? Sebab ko da memang bajet moto ko tahap memuaskan walaupun sebelum tu aku dah berulang kali pesan, servis moto bebaik. Siap aku nak kenalkan ko kpada pomen yg boleh set moto ko utk jalan jauh,tapi ko degil. Ko lebih percayakan skill ko tu. Ok ,aku mengalah !! moto ko,ko jer yg taw. Aku ni bdak noob jer. dah la kenal tinggal bertiang msa ko suh aku test meter aritu kan. So aku tak kesah,sbb aku kenal jurang beza antara jentera 2 lejang ngan jentera 4 lejang. Ko tinggal lah aku camne pun, dah memang kenyataan aku tetap akan makan asap. Anyway, thanks utk asap ko tu.sngat harum !!

Setibanya di jejantas sungai buloh, ko mengadu kat aku, moto rase lain. Aku dah pesan, follow blakang aku, kita bawa slow2 jer. Tujuan aku suh ko follow blakang aku sbb aku tak sanggup sedut asap moto ko. bapak banyak!! aku pun syang nyawa aku, takkan sbb nak jaga hbungan persahabatn aku tak leh potong moto ko msa ride. So aku ptong utk elak asap moto tu. Faham? Tapi,yer la..aku faham..kalau dah ride ni masing2 naik gila. Aku pun gila. tapi biar berpada2 lah. Yang ko pegi tinggal aku balik bertiang2 tu naper?? Tadi cakap moto ade problem, aku pun ape lagi,dah tukar balik mind set aku. Moto Bro ni da baik kot~~so aku dah tak hirau lagi pasal problem moto ko yang ko gtaw aku sblum tu.

Masa berhenti untuk isi minyak,aku join group veteran sebab cara tunggangan dorang lebih teratur dan kemas. Takde nak meroket, takde nak superman!! Rilek jer. So,aku lebih senang dengan group ni. Aku tnggalkan group ko sbb aku taknak bahayakn orang lain. laju yang sesangat laju. tambahan lagi dalam kepala aku,takpela nnti leh grouping balik kat Teluk Intan.

bila aku berhenti makan,aku check phone aku. boleh tahan gak bnyaknya msj ngan missed call. memang terkejut gak la aku bila semua list tu dari no ko. aku cepat2 call. yela..sape tak risau member sendiri. Terkejut berukmonyetbabun dan segala spesis dri golongn ni bila dapat tahu moto ko rosak!! Tapi bila aku datang nak tolong, ko cakap tak payah. Ko suh aku pegi ride. Aku tanya ko berulang kali. betul ke ni jwapan ko?? so,aku trima ajela ngan harapan semuanya ok bila ko cakap ko ok!

sehari suntuk aku duk fikir camne nak jumpa ko balik, aku plan balik awal skit ngan team member aku. So dorang stuju nak balik awal. Aku plak yg tngah sakit kepala ni terus jer bawa moto tu. dengan harapan leh hulur sedikit bantuan kat ko. on da way ke tempat ko,brape kali aku call,tapi satu pun tak diangkat.apekes?? so aku betanggapan yang moto ko dah boleh jalan. Jadi aku perah kaw-kaw moto aku,supaya sempat kejar ko balik. Tapi sampai KL tetap tak jumpa. Mungkin ko dah sampai umah. rehat n tertido.tapi aku tetap call lagi,untuk tahu perkembangan. Skali ko ada kat slim river plak. habis konpius aku dibuatnya.

Aku minta maaf, sbb tak dpat nak tlong. Tapi sekurang2 nya aku usaha!! bkan tak usaha lansung!! Tapi ko slumber jer salahkan aku kat wallpost FB ko. Naper tak cakap jer depan aku masa aku call?? cakap ajela,Cilakak ko!! Camnilah Kawan!! n ape2 ajer la. Janji aku taw salah aku n aku taw yang perbuatan aku ni dah guriskan hati ko!! Tapi ko lebih suka berselindung begitu. Kawan2 ko leh la support ko,sbb dorang tak taw hal sbenar.tapi kawan2 aku tahu apa yang terjadi dan dorang lagi kenal aku!! dorang kenal aku lebih dari ko kenal aku!! rilek la beb,kena tinggal tu adatla.

Skang ko remove aku dari friendlist FB n ko sengaja tak nak tegur aku walaupun selisih di kampus atau di mana2. Apakah itu satu cara yang matang dan terbaik yang ko leh buat??? kalau itu yang ko fikir leh buat aku rasa bersalah,sori la beb, aku bukan manja cam ko. Sori yer!! aku lagi suka luahkan ketidakpuasaan aku secara berdepan. bukan melalui wallpost FB! Perlu ke aku cakap nama ko kat sini?? perlu ke?? tak perlu..sbb aku taw camne nak jaga hati orang. walaupun aku bukanlah se "alim" ko, tapi aku sedar apa yang salah n apa yang betul.

Justin Bieber - One Time


Me plus you, I'ma tell you one time
Me plus you, I'ma tell you one time
Me plus you, I'ma tell you one time
One time, one time

When I met you girl my heart went knock knock
Now them butterflies in my stomach won't stop stop
And even though it's a struggle love is all we got
And we gon' keep keep climbing to the mountain top

Your world is my world
And my fight is your fight
My breath is your breath
And your heart

And girl you're my one love, my one heart
My one life for sure
Let me tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

And I'ma be your one guy
You'll be my #1 girl
Always making time for you
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

You look so deep, you know that it humbles me
You're by my side, them troubles them not trouble me
Many have called but the chosen is you
Whatever you want shawty I'll give it to you

Your world is my world
And my fight is your fight
My breath is your breath
And your heart

And girl you're my one love, my one heart
My one life for sure
Let me tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

And I'ma be your one guy
You'll be my #1 girl
Always making time for you
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

Shawty right there
She's got everything I need
And I'ma tell her one time
Give you everything you need down to my last dime

She makes me happy
I know where I'll be
Right by your side
'Cause she is the one

And girl you're my one love, my one heart
My one life for sure
Let me tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

And I'ma be your one guy
You'll be my #1 girl
Always making time for you
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)
I'ma tell you one time
(Girl, I love, girl I love you)

Me plus you, I'ma tell you one time
Me plus you, I'ma tell you one time
Me plus you, I'ma tell you one time
One time, one time

Saturday, September 4, 2010

Yuna - Gadis Semasa


Oh begini rasanya cinta
bila diagung-agungkan
kuasanya dan aku
begitu naif untuk dirimu
kerna oh usia

Oh sekarang bukannya masa
untuk kau ungkit kagi salah
siapa dan engkau terlalu ego
untuk diriku
kau memang begitu

Bukalah mata yang selama ini engkau
pejamkan dan lihatlah diriku..

Buanglah buanglah!
Buang curiga yang telah lama kau simpan
yang mungkin memudaratkanmu

Aku memang begiu
tetap seperti dahulu
terlalu menyayangi dirimu

kau mahukan gadis semasa
yang bisa memberikan kau segalanya
dan engkau tak mampu melihat apa yang
ada didepaanmu

Kau mahu perubahan dunia tetapi pada aku
sama sahaja dan engkau terlalu ego
untuk diriku
kau memang begitu

Monday, August 30, 2010

Kisah Puding Syaffeq



Masa ngah sedap makan puding malam tadi, tetiba jer memori zaman sekolah berputar dalam kepala Ambo ni,krek krek krek..bnyi karat skit..yela..otak tua la katakn. Apa yang nak di citerkan dalam kisah ni adalah camne Ambo nak tackle sorang awek ni ngan buat puding kat dia. Ehek ehek !!

Minat yang mendalam pada beliau telah membuka hati Ambo untuk berguru ngan Mama Ambo. Berguru smoga ilmu buat puding di perturunkn kpada Ambo. Jadi Ambo blajar la cara-cara nak buat puding tu ngan tekun dan bersungguh2. Pertama kali buat,hangit..kali kedua buat..hangus..kali ketiga mencuba pun tetap tak berjaya. Ssah gak nak buat puding ni kata Ambo dalam hati..geram gak masa tu.

Dah lewat malam pun Ambo masih lagi mengacau telur,mengoreng gula,kukus dan macam2 lagi. Agak bising gak. Tiba-tiba ngan tidak semena Mama Ambo kuar untuk melihat hasilnya. Sekali kena marah daa,sbb dah kotorkan dapur n sepahkan barang2 dia. Maka tunduk lah budak Syaffeq ni sambil tadah telinga. Pot pet pot pet.berdengung jer. Sabo jer la, mmg dah salah Ambo.

Akhirnya cubaan yang keberapa ntah barulah puding Ambo ada rupa macam puding. Gumbira tu tak payah cakap. Siap tepuk2 tangan lagi. Ok sejukkan dalam peti esok nak bawa pegi sekolah. Gosok baju dan sluar sekolah,nak nampak hensem masa bgi puding nanti kat gadis tu. Konpem x tido la malam tu.

Esoknya Ambo meminta Mama Ambo untuk menghantar puding ni ke sekolah, risau kalau-kalau puding ni pecah masa Ambo dalam perjalanan ke sekolah. Maklumlah naik beskal,faham2 jer la. Tnggu punya tnggu,puding pun sampai. Yesss!!! Lepas ucap terima kasih,Ambo bergegas ke kelas. Semua orang tngok puding Ambo. Bila ditanya “Mak ke yang buat”..Ambo jawablah “Tak,ni aku yg buat !” sambil snyum ..dorang snyap seraya trdengar suara kecil “Penipu..” Ambo cuba melawan “Dok la, puding ni aku sndri hok buat!!”..”penipu penipu penipu”..lantak koranglah. Yang penting aku leh bagi si gadis tu merasa. Potong skit, letak atas pinggan kertas pastu Ambo jalan2 mencari lah gadis tu. Cari punya cari tapi tak jumpa2 gak. Pelik. Lansung x jumpa kelibat si gadis tu, cari lagi smpai puas ati,mmg xde kat sekolah!!

Lalu Ambo simpan elok2 puding tu dan pegi cari pondok tepon. Calling calling la umah dia..tut tut tut..tut tut tut..engage…calling calling lagi..tut tut tut..engage lagi…calling lagi.,..tut tut tut..last2 terangkat gak.. hello~~Ambo kenal sangat suara tu..tnya punya tnya,nape tak datang sekolah? Katanya dia malas datang sbb takde pape pon. (Kebetulan aritu ada jamuan akhir tahun..), Ambo sdikit kuciwa la,Ambo letak gangang tepon tu pastu berjalan perlahan kembali ke kelas..setibanya di kelas..Ambo tngok bdak2 pompuan kelas Ambo ngah sibuk mengemas pinggan pecah.

Ambo tak hiraukan dorang. Ambo cari puding Ambo. Cari2 x jumpa. Tnyalah bdak2 ni ada nmpak tak puding Ambo.,dorang pun menuding jari ke satu sudut..Ambo kenal pinggan yang pecah..itu pinggan Ambo…pinggan Ambo!!! Pecah!! Ambo tnya kpada saksi kejadian,mane peginya puding Ambo, skali lagi dorang tunjuk kea rah tong sampah. Ambo pun pelan-pelan la pegi tngok isi tong sampah. Memanga betul,kat situ lah berakhir puding Ambo.

Ish ish,nasib Ambo kurang baik skit aritu…balik umah kena tadah telinga lagi..pinggan Mama yg mahal tu dah pun pecah. So apa Ambo dapt cuma lebam di perut hasil cubitan Mama n penat lelah jer.ohoooo~~~nasib nasib.

Friday, August 27, 2010

Menitis Lagi..

Tidur Ambo terganggu lagi untuk kesekian kali. Ada call dari adik perempuan Ambo yg berada jauh di perantauan..

Sabah jer pon,xdela jauhnyer,,bgi efek sedih2 skit nak menjelang hari raya ni.WAkakaKA

Kedengaran suara Adik Ambo berkata "Along send no akaun bank !"haaa...Ambo yang tengah mamai lagi terus menghantar no akaun.. Kemudian Ambo senyap kejap..Timoh nok wak gapo dgn no akaun aku?? Lalu dngan pntas jari jemari Ambo pantas menaip keyboard pada handphone Ambo..tap tap tap!! SEND!

Beberapa minit kemudian~~

tret tret, msj Ambo di balas secepat mungkin oleh Adik Ambo. Ambo membaca msj adik Ambo tu..tapi setelah beberapa bait ayat msj tu Ambo bca tu,dgn serta merta air mata jantan Ambo mengalir..

"Nnti kkak msuk rm*** ko along,x bnyk,ado lebih,dlu Along slalu tlong kkak,ni kkak pulok nok tlong along,tpi x bnyk,kkak teringat kat along.."


Adik-adik,jikalau kamu semua terbaca blog Along ni, Along minta maaf dengan kamu semua, Along memang selalu marah kamu semua, Along mmg suka repot kat Abah klau kamu semua buat salah dan macam2 lagi hal yang Along lakukan hingga buat kamu semua marah kat Along,tapi dalam hati kecik ni,Along cuma risaukan Adik2 Along. Along sayangkan kamu semua, tapi Along x nk tnjuk sbb Along ada ego sbgai anak sulung..harap kamu semua mengerti.
Along sayang kamu semua..

Wednesday, August 25, 2010

WaLaWeH WeH WeH

Sedap pulak rase hati ni lepas berpuas hati dengan penampilan baru blog Ambo ni. Banyak gak yang berjaya Ambo 'tweak' untuk tingkat performance blog. Tujuannya cuma untuk menyingkatkan masa loading blog ni. Budak baru belajar,msih banyak lagi yang kena study,sesape yang rajin tu sila-sila lah tegur yer. Ho Ho Ho. Sudah-sudah. Tujuan utama tak lain dan tak bukan, perubahan ini adalah salah satu usaha Ambo untuk memperbetulkan haluan hidup Ambo.

**Make Life Simpler Than Ever**

Macam menarik jer statement tu, tapi dari segi praktikaliti dalam hidup bagaimana?? Kita lihat selepas ini. Camne nak jadikan idup kita sesimpler yang boleh??

**Camne ea,Camne ea??? konpem terikat usus otak..*Otak ada usus kah??tetttt disitu~~otak makhluk mane la Ambo kaji ni.**

Berbalik kepada persoalan tadi, bagaimana nak jadikan idup kita ni sesimple yang mungkin. Caranya... Jeng Jeng Jeng~~


kalau mengikut kamus budak2 skema mata empat ni, penerangan berunsur formal dari Ambo memang HANCOSS namun kalau ikut penerangan berunsur LAYAN a.k.a SEMPOI ni, senang jer..

  • Jangan sesekali merumitkan sesuatu keadaan,..tenang (but not cool ala poyos) dalam setiap pekerjaan. Bila dah tenang, kita rase suci jer masa berfikir..maksudnya..dipermudahkan lah sedikit apa yang nak difikirkan tu. Masa ni kita boleh fikir secara detail sesuatu hal atau masalah tu pada tahap melampau yang sangat. Tujuannya cuma untuk keluarkan satu jalan penyelesaian yang betul2 berkesan.

  • Kemudian kaji sebaik mungkin apa2 hal yang dirasakan mampu untuk di bawa oleh badan sendiri (x payahlh fikir hal2 yang menyerabutkan urat-urat otak tu). Maksudnya,bertindaklah dalam sesuatu dalam kadar sederhana. Tak perlu berlebih-lebih. Be yourself la...pekejadah nak apply cara hidup orang dalam cara idup kita??..measure the shirt size on your body la bai....upppSSss,terkasar sebentar..ohooo~~

  • Kalau inginkan sesuatu, cuba usahakan seikhlas mungkin dan yg paling penting...minta keredhaan dari ALLAH S.W.T serta IbuBapa kita yang tersayang...muah muah muah disitu!! Jangan belakangkan ALLAH dalam setiap hal yang kita lakukan. DIA maha mengetahui, dan ALLAH tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. So, rajin2 lah dekatkn diri ngan ALLAH tambah2 plak masa bulan baik ni. Ahlan Wa Sahlan ya Ramadhan..

pastu penerangan pendek nyer plak yg biasa U all sumer buat..goreng!! ni haa~~

.:persistence:. .:patience:..:knowledge:..:hardwork:.

Setakat ni, ini jer cara yang kurang formal yg tersembul dari benak fikiran Ambo untuk dikongsi bersama ngan U All~~nak lebih-lebih..sila dahulukan ongkosnya yaa. Blueeekk!! Ape2 pon..moral of the story for this entry.. Tak usahlah mereka-mereka yang berlagak itu mendabik dada tunjuk best kat golongan "LOW" cam Ambo serta orang2 yang lain hokey!! Kecik-kecik Cili Burung tawww~~**takde kena mengena lansung

Hokeylah!! Sebentar lagi akan kedengaran Nenek Ambo memangil untuk sahur, jadi dengan rasminyer Ambo menempel titik NOKTAH disini... TETTT!! sudah2, jom sahur..Ikut sunnah Rasul kita Nabi Muhammad S.A.W..**sayangkah kita pada Baginda..renungkan bersama..


Sunday, August 22, 2010

7 AYAT CINTA

Sabda Rasulullah S.A.W:

"barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan.."


Bismillahhirrahmannirrahim
Pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

Alhamdulliah
Pada tiap-tiap habis melakukan sesuatu.

Astagfirrullah
Jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.

Insyaallah
Jika ingin muelakukan sesuatu pada masa akan datang.

Lahaulawalaquataillahbillah
Bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.

Innalillah
Jika menghadapi musibah atau melihat kematian.

Laailaahaillallah
Bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Saturday, August 21, 2010

Kisah Hatiku Dalam Menerimamu


Di setiap saatku mengingatimu

Senyuman manis itu sentiasa mengamit memoriku padamu

Perkenalan maya sebagai pengukuh ukhwah antara kita

Lantas menimbulkan satu perasaan yang berupa anugerah tertinggi kepada makhluk bernama manusia

Suka

Itulah yang perasaan pertama yang terbit dari hatiku sejak mengenalimu

Perlahan aku mengintai setiap realiti hidupmu yang sebelum ini diselubungi suasana suram emosi kecelaruan

Namun itulah yang mengajar Dikau untuk mengerti makna hidup sebenar

Sehinggalah Dikau mengambil jalan untuk meninggalkan dunia itu jauh ke belakang

Biarkan giliran ia terpinggir setelah memingirkan Dikau dari dunia asalmu

Sayang

Hatiku kembali terbuka menerima insan hawa iaitu Dikau

Sifat Dikau yang menarik perhatianku sungguh mempesonakan

Meskipun Aku tidak punya alasan yang kukuh untuk mewakilkan perasaan itu

Ia bukanlah suatu pendustaan untuk memenangi hati Dikau

Dan bukanlah suatu resepi kata-kata untuk menguatkan kepercayaan Dikau padaku

Itulah perasaan yang wujud hasil dari penerimaan hatiku untuk memberi ruang pada kehadiran Dikau

Cinta

Adalah satu pengembaraan perasaan yang dengan penuh seribu satu halangan dan rintangan

Jika Dikau mengalami kesulitan izinkanku bersamamu di setiap pengembaraan itu

Tapi jika Dikau tidak mahu lagi menghadapi pengembaraan itu

Izinkanku untuk bertakhta menyinari hati sanubarimu setiap masa

Kerana Aku ingin bersamamu di setiap saat riang dan sedihmu

Kerana aku ingin mencintai dirimu seadanya

Bintang Malam

Bintang Malam

Katakan padanya

Aku ingin melukis wajahnya di diari hatiku



Bintang Malam

Katakan padanya

Aku rindukan memori saatku bersamanya



Bintang Malam

Gembirakan dia dengan kerlipanmu

Semoga sang pahit tidak menghampirinya



Bintang Malam

Jadilah saksi kepada hatiku

Yang berusaha menawan hatinya yang tertutup itu



Bintang Malam

Jangan pernah kau hilang kerlipan itu

Kerna Aku tidak sanggup melihat Dia kesepian untuk kesekian kali


Friday, August 20, 2010

Enrique Iglesias - Somebody's Me



You, do you remember me?
Like I remember you?
Do you spend your life
Going back in your mind to that time?
Because I, I walk the streets alone
I hate being on my own
And everyone can see that I really fell
And I'm going through hell
Thinking about you with somebody else

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can't breathe without you, it's lonely
Somebody hopes that one day you will see
That Somebody's Me

How, How could we go wrong
It was so good and now it's gone
And I pray at night that our paths soon will cross
And what we had isn't lost
Cause you're always right here in my thoughts

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can't breathe without you, it's lonely
Somebody hopes that one day you will see
That Somebody's Me

You'll always be in my life
Even if I'm not in your life
Because you're in my memory
You, will you remember me
And before you set me free
Oh listen please

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can't breathe without you, it's lonely
Somebody hopes that one day you will see
That Somebody's Me

Fotograf - Luka Seribu Rindu


Api dah menjadi bara
Bara menjadi debu
Mawar indah nan setangkai
Layu dan berguguran

Begitulah ibarat cinta
Terjalin sementara
Madu tak sempatku rasa manisnya
Pahit barganti
Terpaksa ku telan jua

Aku bagaikan tawanan
Di dalam perang rindu
Asyik berganti derita
Cinta tak kesudahan

Mesranya tingkahmu
Disamping dirinya
Menambah luka di hatiku
Senyumanmu di samping orang ketiga
Bagaikan sembilu
Menusuk di hatiku

Hati ku sakit tak tertahan lagi
Kasih
Sudahnya begini
Cinta murni nan sejati
Kemanakah hala
Yang akan kubawa
Hati sarat luka seribu rindu
Dia yang menanti
Setiaku menunggu
Tapi kepadanya kau pergi