Sunday, February 14, 2010

Bagaimana Ambo Memulakan Penternakan Lembu

Share
Skang Ambo rase cam terpanggil plak untuk menceriter camne Ambo mula bertapak dalam bidang pernternakan lembu ni plak. Hal ni sebenarnya bermula dari idea Abah Ambo. Memandangkan kami sekeluarga dari golongan yang susah, jadi Abah ambo dah explore satu bisnes yang boleh di jalankan oleh seisi keluarga. Memang produktif betol Abah Ambo ni..HEHEHE

Pada tahun 2004, Abah Ambo membelanjakan sebanyak RM1500 untuk membeli seekor lembu baka dari jenis Charolais. Lembu baka ini memang besar gedebak!! Menurut Abah Ambo, tujuan Abah Ambo memilih baka ini adalah disebabkan belum ramai orang yang memelihara lembu jenis ini di kawasan ku.

Jadi bermula dengan kandang di belakang rumah,Ambo serta adik2 Ambo yang lain membantu Abah Ambo untuk menyelia kandang tu dengan baik. Kami sering juga mendengar kata-kata yang kurang sedap didengar dari jiran sekeliling. Mereka memang patut pun berbuat demikian, sebab lembu ni memang bising terutama sekali apabila lapar.

Jadi dari situ, kami mula mengembangkan penternakan kami dengan membeli lebih banyak lembu. Namun, Abah Ambo serta Ambo masih mengintai kaedah terbaik untuk menternak lembu ni. Sampai satu ketika, Abah Ambo berjaya meneroka satu sistem penternakan lembu, iaitu melaui kaedah fidlot. Ambo menghadiri kursus untuk mendalami kaedah ini. Alhamdullillah, Ambo dah ada basic ilmu mengenai kaedah ini, Ambo mencari sebanyak mungkin informasi di internet untuk di kongsi bersama Abah Ambo. Kami berdua membuat survey mengenai jenis-jenis rumput yang berkhasiat serta jenis dedak yang bersesuai dengan lembu. Ingin Ambo jelaskan di sini, dedak terbahagi kepada pelbagai jenis, seperti yang Ambo tumpukan adalah dedak untuk daging serta dedak untuk susu.

Dari semasa ke semasa Ambo bersama Abah Ambo sering mengembangkan penternakan ni dengan membeli ladang ternakan yang lebih besar dan membina kandang yang mempunyai infrastruktur yang lebih baik. Kami juga sering mengkaji dan sering bertanyakan baka-baka lembu terbaru untuk di masukkan ke dalam lembu kami melalui permanian beradas. Kami tidak memohon sebarang pinjaman untuk mengembangkan penternakan.

Sekarang penternakan kami sudah mula stabil dan keuntungan juga amat memuaskan, namun bukan itu yang Ambo lihat, Ambo dapati bisnes ni dah mengeratkan hubungan kami sekeluarga,Alhamdullillah. Ambo pulak sudah belajar erti perit bagaimana mencari rezeki yang sebelum ni cuma di alami oleh Abah Ambo shja, dari situ Ambo letak dalam diri Ambo,Ambo tak mau hidup susah. Ambo nak bagi kesenangan kepada keluarga Ambo,InsyaAllah.

Jadi ni gambar lembu-lembu yang ada buat masa ni,yang lain dah pun di jual.


baka "angers", warna bulu agak kemerehan

Baka charolais,umur belom pon sampai setahun.


Ni pun baka charolais gak,tapi idung dia itam,bukan pink cam kerabat
dia yg lain..agak terpinggir skali.HAHA


Ni baka "megablue", mmg besar..tpi ketot mcm ambo..HAHAHAHA


Ni baka Charolais..utk yang ni dah ramai dtng merayu
nak beli,tpi Abah Ambo xmo jual..hehe


22 comments:

hans said...

ko ternak lembu?
sah kaya nih

SyaffeQ said...

kaya???!! xdelah sampai mcm tu,cuma boleh ringankn tanggungan Abah Ambo utk perbelanjaan pengajian kami adik beradik :)

maisyara Pot! Pot! said...

t beli lmbu kt kamo jela.. hehe.. agk2 leh dpt diskaun? :P

SyaffeQ said...

sepnjang sye jual lembu,jarang orang minta diskaun.. :)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

senang nak buat kenduri nnt. ahaks +D


patut rr pic profile kat FB gamboo MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.

SyaffeQ said...

hahaha,snang gak =)

bukan cam tu la bunyinya,ni bru btol nek taw..tngok ea..muncung skit mulut tu...


mmmmmmmbbbbboooohhhhhhhhhh,booooh booohhh bohhh, i like to move it, move it, move it..HAHAHAHAHAHA

ZihNuN FaTiN said...

hahahaha..move it..keno benar tuh..

suda bagus sgt2 nih ternok lembo..baguh2..=)

slm ziarah..

SyaffeQ said...

zihnun fatin :

:) hepi gak ternak lembu ni,x tension,cuma letih jer

salam di terima..

mimie said...

Ada tk yg buat feddlot rasa mcm berminat nk join..pls emel mieziy@yahoo.com

pokdi said...

demo duk kg mana? kawe nak gi tgk kot2 ada hok berkenan

Anonymous said...

Wasap me 0183952382 . Nak tanya psl ternak 😄

Anonymous said...

Salam, boleh x cntact saya.nk tnya sikit psl penternakan ni. Whatsapp +61449086448..jzkk

neymar santos said...

Assalamualaikum..sya trngin la nk ceburi bidang ni tp sya msih mentah kgi..agk2 dlm brpa ribu kos permulaan ?

Muhammad Haziq said...

Assalamualaikum, nak tanya kos permualaan macam mane? Saya masih mentah, cuma nak ceburi dalam bidang bisnes ternakan lembu.. Kalau boleh mintak tunjuk ajar sekali.. Emailkan kepade saya ismeactually@gmail.com

nubli abi said...

Boleh bagi tahu tak kos permulaan nk buat kandang,n harga anak lembu n harga bila dia dewasa...klau kite bergantung pada makanan dlm guni je,leh untung tak?

nubli abi said...

Boleh bagi tahu tak kos permulaan nk buat kandang,n harga anak lembu n harga bila dia dewasa...klau kite bergantung pada makanan dlm guni je,leh untung tak?

nubli abi said...

Boleh bagi tahu tak kos permulaan nk buat kandang,n harga anak lembu n harga bila dia dewasa...klau kite bergantung pada makanan dlm guni je,leh untung tak?

zulfitri alimin said...

Boleh bagi tahu tak kos permulaan nk buat kandang,n harga anak lembu n harga bila dia dewasa...klau kite bergantung pada makanan dlm guni je,leh untung tak?

loving Big Cat said...

leh contact syaa tak..minat la nak belajar serba sikit

loving Big Cat said...

0137049157

loving Big Cat said...

0137049157

loving Big Cat said...

leh contact syaa tak..minat la nak belajar serba sikit