Monday, January 11, 2010

Gunung Angsi

Share



Salam kawan sumer..

sperti yg dijanjikna Ambo nak citer pengalaman Ambo bersama 5 orang kwan2 dan sepupu Ambo dari UIA mendaki Gunung Angsi yang terletak di Negeri Sembilan..

Ok sebelum tu,biarlah Ambo citor sedikit sebnyk pasal latar blakang gunung ni ..

Gunung Angsi yang berketinggian hanya 825m merupakan gunung yang sngt senang di daki,ia terletak di Ulu Bendul Negeri Sembilan. Kalau kwan2 sume nak taw,ada khabar mengatakn Gunung Angsi terkenal ngan “mendahagakan” pendaki. Jadi lain kali, klau ada kawan2 kita yang teringin nak mendaki gunung ni perlu la bwa air lebih.

Perjalanan dari KL menuju ke destinasi mengambil masa selama 2 jam.Sampai jer kat situ,kami terpaksa bergegas siap untuk memulakan pendakian. Lepas jer buat beberapa bnda wajib sblum mendaki,tepat jam 11 pagi,kami memulakan ekspidisi mendaki kami. Trek fasa pertama, pendaki hanya perlu berjalan pada permukaan rata selama satu jam itu pun paling perlahan kami buat..seney smeset jahh..hahaha

Jalan pnya jalan,akhirnya sampi gak kat fasa pendakian. Trek mendaki dipenuhi dengan akar2 pokok dan permukaan tanah sangt licin,banyak jga trek yang terpaksa ditutup akibat pokok tumbang. Jdi kami perlu lebih berhati2 semasa pendakian..

Mak aihh..mmg dahaga gak naik Gunung Angsi ni,2 botol air pun x ckup..nsib baik beg ringan,kalo x..pancitla Ambo masa mendaki.ha ha ha,minta2 jauh sume tu..

Macm2 yg kami terpaksa lalui, mendaki sambil memanjat..trek yg licin..hari dh mkin panas,nsib baik atas gunung tu sejuk. Tepat jam 2.30, kami selamat smpai di puncak. Kat atas kami rehat puas2 sambil citer pengalamn mendaki msing2,smbil2 tu menjamu selera ala2 kadar jer..roti,air mineral n cokelat..bila dh selesai, bermulalah sesi fotografi,hahaha,dorang ni mmg sume nak ambil gmbar,nak msuk facebook la konon..termasuklh ambo,haha.

Jam 3 ptang,kami bersiap untuk turun..permukaan trek yg licin menyukarkan kami untuk bergerak pantas,ade kawan2 Ambo yg jatuh tergelincir,tapi disambut dgn gelak ketawa..haha,kesian.

Jam 4 petang kami berjaya menghabiskan fasa pendakian di mana selepas ni kami cuma perlu berjalan shja. Kami tiba di kaki gunung tepat pada pkul 5. Setelah membersihkn diri,kami solat serta menjamu selera skali lagi..lapaaaarrrr..

Jam 6 kami bertolak balik ke KL dan tiba sekitar jam 8 malam..Kami semua mmg gembira sakan sbb dh lama ketagih nk pnjat gunung. Ha ha.Salute untuk GENG sbb berjaya menawan puncak Gunung Angsi yg keberapa kali..ntah la.



Tabik Jetak!!!!

15 comments:

whisperingmoment said...

hye!!!best kan duk atas puncak gunung angsi tu???last daki gunung tu pon time habis spm dulu..tyme turun jalan licin betul.sampai terpaksa campak kan beg dulu baru turun hehehe betol2..gunung angsi sangat mendahagakan pendaki =)

nursarah said...

huhu, besh nyer daki gunung!

syaffeq said...

mmg besh,ade mase nk pegi lagi...nk bt ftness lagi bebnyk..nnti snang skit naik..jdi,ura2 psal 'dahaga' tu mmg betul la..apesal ek?sbb trek dia cmtu ke atau...

..nOj.. said...

penah gak daki gunung angsi ni... jaman2 masih bergelar student dulu... ade jumpe antu x? ktorg dlu siap ade penanggal lg... huhuh

SyaffeQ said...

wahhh!!!jumpa antu!!!besh nyerr...citer arr camne leh jumpa antu tu,ape dia buat?

whisperingmoment said...

waktu daki gunung tu naik ikot mane ea..anna dulu ikot jalan besar..daki ikut situ lah..agak tinggi tempat nak naik tu..bile turn yg best..sebab lalu ulu bendul..mata pon sempat sekodeng couple2 kat ctu..isy~~hehe

SyaffeQ said...

ni first time naik,jdi x taw ade bnyk jln plak,tpi mse tu naik ikut paip besar..skang bnyk laluan yg trpaksa ttup sbb pokok tmbng..jln yg syaikut tu kecik aje,x jmpa plak jln besor..

ohmalaysia.com said...

lepas ni bolehla daki gunung nuang dekat hulu langat. mcabar jgk.

SyaffeQ said...

Gunung nuang pun sya dh daki... alhamdullillah,sya dh smpi ke puncak!!!

ohmalaysia.com said...

wah tahniahla. hehe. pasni pegi gunung kinabalu la.

SyaffeQ said...

itu dh ada dlam plan utk hujung thun ni..insyaALLAH..tahun lpas da plan tpi booking da penuh..melepas..haha

ohmalaysia.com said...

nak naik gunung kinabalu pun kena booking ke?

SyaffeQ said...

a'ah,mmg kena booking..wajib!!!sebb nk naik gnung kinabalu skang mcm ada stu pakej..kt atas tu gunung kinabalu ada pondok,kalo x booking xdelh tmpat berteduh kalo ade angin kencang..

Kulanz Salleh said...

best betul tgk aktiviti bro ni.. aku bab-bab hiking dan masuk hutan ni mmg minat sangat.. tapi skrg ni aktiviti dah terhad sbb bz dgn kerja..

SyaffeQ said...

itula,kadang2 kta x da msa utk aktiviti mcm ni,kena rancang betul2 jadual spaya ada msa utk rekreasi..ape2 pun,utamakn kerja dahulu,, =)